Edukacija

Sitnice o kojima maštate…

I dijabetičari zaslužuju da povremeno krše pravila!

Zabranjeno voće, zadovoljstva o kojima sanjamo… Do pre nekoliko godina, dok je preovladavalo crno-belo mišljenje o strogom režimu ishrane dijabetičara, dijabetičari koji ne bi odoleli iskušenju, i probali „zabranjenu hranu“, često bi to činili bez ikakvih ograničenja, sa ozbiljnim posledicama po njihovo zdravlje.
Srećom, stvari su sada drugačije. Dijabetes se više ne smatra nefleksibilnom bolesti, ali se priznaje da bolest ima onoliko aspekata koliko ima obolelih. Povrh svega, znajući da se terapiji mora personalizovano pristupiti, svesni smo da je kvalitet života ključna stvar koja motiviše dijabetičare da se brinu o sebi. Kvalitet života takođe (ili isključivo?) zavisi od malih životnih zadovoljstava. Kada se govori o ishrani, to znači: parče torte, slatko pecivo, kockica čokolade, sladoled…
Nije poenta u zabranjivanju ove ili one hrane: ljudi koji pažljivo kontrolišu svoju ishranu, kao dijabetičari koji strogo kontrolišu nivo šećera, znaju da ne postoji dobra ili loša hrana, već je stvar u tome kako, kada i pre svega koliko je jedete! Na primer, čaša vina uz obrok, ukoliko vam prija, i ukoliko se vaš dijabetolog i dijetetičar slažu, može se uključiti u vaš dnevni režim ishrane.
Kao što je slučaj sa svima koji vode računa o ishrani jer žele da žive zdravo, kršenje pravila za dijabetičare koji boluju od dijabetesa tipa 2 može se popraviti sa malo pažnje: na primer, ako želite parče torte nakon obroka, pokušajte da izbegnete ili manje jedete hleb i voće. Pacijenti koji boluju od dijabetesa tipa 1 imaće posebnu strategiju koju će razviti i kontrolisati njihov medicinski tim. Što se tiče svih nas, važno je da ostatak obroka bude dobro izbalansiran i bogat vlaknima, kaja usporavaju apsorpciju šećera i ograničavaju povećanje nivoa šećera u krvi.
Menjanje jedne hrane drugom je dobra ideja, dok je druga taktika da jedete slatke namirnice na kraju obroka, a ne na prazan stomak. Uzimanje slatkiša na prazan stomak bi izazvalo velike skokove nivoa šećera. Na kraju obroka (naročito ako ste prethodno uzeli insulin), prosti šećeri koji se nalaze u slatkišima se mešaju sa drugom hranom, i zato se apsorbuju mnogo sporije.
Psihološki pristup dijabetičara je od fundamentalnog značaja. Prekoračenja pravila mora biti zadovoljstvo: Neko ko je naučio da prihvati svoju bolest, dobrog je zdravlja, i ima odličnu glikoregulaciju, ne samo da će zadovoljiti svoj apetit, nego će osetiti samopouzdanje i pozitivno mišljenje o svojoj sposobnosti kontrolisanja dijabetesa. Sa druge strane, oni koji se ne mire sa svojim stanjem, posebno gurmani, mogu videti mali prekršaj kao veliko iskušenje koje mogu voditi do gubitka kontrole nad svojom ishranom.