Edukacija

Topla ili hladna terapija?

Tokom leta, svi žele da povećaju svoju fizičku aktivnost

U letnjim mesecima, svi žele da povećaju svoju fizičku aktivnost ili započnu lagano trčanje kako bi se oslobodili suvišnih kilograma nakupljenih tokom zime. Iako je to za pohvalu, svakako bi se trebalo paziti manjih povreda koje se mogu desiti čak i najsposobnijim sportistima.

Kod onih koji su bili lenji tokom zime, ali i kod onih koji su jedva čekali leto kako bi trčanje na traci zamenili vežbanjem u gradskim parkovima i prirodi, nije neobično da se jave manje povrede nakon prvog trčanja u sezoni. Ponekad blagi bol može biti lako prevaziđen, ili čak biti uzrok zadovoljstva, ali kada je bol uporan ili postoje primetne povrede, najbolje je prestati sa fizičkom aktivnosti.
U ovakvim situacijama, često dobijamo oprečne savete od prijatelja i porodice, kao što su „stavi odmah led!“ ili „budi miran i utopli povredu“…koji savet poslušati? Prvo, najpametnija stvar koju možete uraditi jeste da konsultujete lekara: on će Vas posavetovati koji tretman je najbolji za Vas kako biste se što pre oporavili. Ali da ipak razjasnimo kada treba koristiti toplu, a kada hladnu terapiju. Prvo treba uzeti u obzir je priroda povrede. Bol može biti akutan ili iznenadan, intenzivan i dobro lokalizovan na tačno određenom mestu, ili hroničan, što znači da se sporo ispoljava, prolazan je i uporan, ali podnošljiv.
Kada je bol uzrokovan „mehaničkim“ povredama kao što su nagnječenja, istegnuća ili kidanje mišića, hladna terapija je najdelotvornija u smanjenju otoka i bola. Hladnoća izaziva vazokonstrikcije, smanjenje protoka krvi na mestu povrede. Hladnu terapiju treba primenjivati 3-4 puta dnevno, u trajanju od 10 do 20 minuta. Pošto smanjuje i sprečava upale, hladnu terapiju je poželjno primenjivati i kod bolova izazvanih preteranim treniranjem, kao i kod hroničnih bolova koji se vraćaju usled iscrpljenosti. Hladnu terapiju nikada ne treba primenjivati pre treninga, jer prikriva bol i može pogoršati stanje.
Kod hroničnih bolova, i posebno u odsustvu simptoma upaljenosti (crvenilo, lokalizovana toplota, bol) preporučuje se topla terapija: na primer, za bolove u mišićima koji nemaju očigledan uzrok, ukočene i bolne zglobove, ili kada primetimo da neki pokreti izazivaju bol ili da nisu tako laki kao što bi trebalo. U ovim slučajevima, toplota doprinosi opuštanju mišića i bori se sa grčevima tako što podstiče lokalnu cirkulaciju i povećava elastičnost tkiva. Terapiju bi trebalo primenjivati maksimalno 15 do 20 minuta.
Danas je na tržištu dostupno više rešenja koja efikasno objedinjuju i toplu i hladnu terapiju, i koja se mogu koristiti u svim uslovima. Za one koji traže rešenja u „hitnim slučajevima“, za upotrebu van kuće, postoje i proizvodi koji trenutno stvaraju toplotu ili hladnoću, bez upotrebe vode ili uređaja za zagrevanje i hlađenje. Ova sredstva mogu biti pravilno postavljena na bolno područje zahvaljujući udobnoj i multifunkcionalnoj podršci koja omogućava da se toplota ili hladnoća zadrži na koži potrebno vreme, pri tom omogućujući slobodnu pokreta.